E-mailmarketing

E-mailmarketing met klantenmail.be

Wat is e-mailmarketing?

Uw klant staat centraal in uw eenmanszaak. E-mailmarketing zorgt ervoor dat u op regelmatige basis contact houdt met uw klant of prospect en deze informeert over nieuwe artikels, promoties of algemeen nieuws over uw bedrijf. E-mailmarketing zorgt ervoor dat uw bedrijf op de voorgrond blijft en niet vergeten wordt. E-mailmarketing houdt in dat u enkel mails stuurt naar personen die effectief interesse hebben in de mailing zoals bijvoorbeeld klanten die in het verleden al iets gekocht hebben, prospects die een extra informatie of offertes hebben aangevraagd of mensen die zich rechtstreeks hebben ingeschreven in uw nieuwsbrief. E-mailmarketing houdt niet in dat u zoveel mogelijk e-mailadressen gaat verzamelen om reclame naartoe te sturen. Dit wordt aanzien als SPAM en is illegaal.

Wetgeving omtrent e-mailmarketing

E-mailmarketing houdt in dat u op regelmatige basis een e-mail uitstuurt naar heel veel e-mailadressen. Dit wordt aanzien als ‘SPAM’ (of ongewenste e-mail) en is illegaal. Echter mag u dit toch doen onder enkele voorwaarden. Deze voorwaarden worden ook opgepikt door e-mailprogramma’s (zoals outlook, gmail, hotmail, …) zodat uw mail ook niet in de ongewenste e-mail terecht komt. Het is dus aan te raden om u aan de wetgeving te houden.

  1. Voorzie en opt-in voor uw nieuwsbrief. Dit wil zeggen dat klanten of prospects zich moeten aanmelden voor de nieuwsbrief. Dit kan ook een “soft opt-in” zijn waarbij de klant zich niet inschrijft voor de nieuwsbrief maar waarbij hij aangeeft interesse te hebben in uw producten.
  2. Vermeld in de nieuwsbrief steeds waarom de klant of prospect de e-mail krijgt in bijvoorbeeld een vermelding onderaan. Voorbeeld: “U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u in het verleden gelijkaardige producten bij ons heeft gekocht”.
  3. Voorzie een opt-out waarmee de klant of prospect zich kan uitschrijven uit uw nieuwsbrief. Zo kan de geadresseerde zich uitschrijven wanneer deze niet langer geïnteresseerd is in uw producten. Dit is ook commercieel interessant aangezien u ook irritatie door ongewenste e-mails voorkomt bij de klant of prospect, deze kan immers later nog steeds terugkeren!

Deze drie zaken houden in dat u eigenlijk geen correcte e-mailmarketing kunt voeren met uw klassiek e-mailprogramma en u hiervoor specifieke software moet gebruiken.

E-mailmarketing software

Belgische software voor e-mailmarketing is klantenmail.be . Klantenmail.be is software voor beginnende e-mailmarketeers. Het is mogelijk om eenvoudig lijsten te beheren van personen met verschillende interesses en grafisch mooie mailings uit te sturen naar deze abonnees. De e-mails zijn voorzien van een opt-out en de reden van verzending (puntje 2 wetgeving). Na het verzenden is het mogelijk om rapporten in te zien hoeveel personen de e-mail hebben gelezen en hoeveel doorgeklikt hebben naar bijvoorbeeld uw website. U kunt de software gratis testen en blijft gratis voor lage volumes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *